Poliuretan w motoryzacji – zabezpieczanie miejsc powłokami trudnościeralnymi

Poliuretan w motoryzacji – zabezpieczanie miejsc powłokami trudnościeralnymi

24 czerwca 2013 Wyłącz przez puonlineadm

Poliuretanowe Powłoki antykorozyjne w motoryzacjiPoliuretanowe warstwy ochronne znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach, szczególnie w budownictwie, przemyśle i motoryzacji. Skutecznie zabezpieczają powierzchnie metalowe przed korozją, są trwałe i odznaczają się wysoką odpornością na uszkodzenia mechaniczne.

Technologia poliuretanowych powłok ochronnych od lat stosowana jest na szeroką skalę w Stanach Zjednoczonych. W motoryzacji powłoki poliuretanowe, których wykonywaniem zajmuje się natryskowe.com (firma Extreme Protection Sp. z o.o.), wykorzystywane są w celu zabezpieczania powierzchni przestrzeni ładunkowej przed korozją, ale nie tylko. Spełniają też takie funkcje, jak:

• utwardzanie podłoża,

• usztywnianie powlekanej konstrukcji,

• uszczelnianie,

• redukcja hałasu i wibracji (warstwy pochłaniają wstrząsy i tłumią drgania, w odróżnieniu od wkładek plastikowych nie grzechoczą i nie przesuwają się),

• absorbowanie uderzeń,
• ułatwienie utrzymania czystości,

• funkcje antypoślizgowe.

Ponadto warstwy ochronne z poliuretanu są odporne na większość substancji chemicznych, nie odkształcają się, nie pękają, nie rozwarstwiają się i nie łuszczą oraz dopasowują się do każdego kształtu podłoża. Są „bezpieczne dla produktów spożywczych” i mogą być stosowane w pojazdach transportujących żywność.

Aplikacja.
Warstwę ochronną tworzy dwukomponentowy poliuretan – jest to mieszanka izocyjanianu, który pełni funkcję utwardzacza, i poliolu, dzięki któremu produkt zachowuje elastyczność. Przed powlekaniem powierzchnia powinna być właściwie przygotowana, tj. wyczyszczona i odtłuszczona. Przygotowanie przestrzeni ładunkowej samochodu typu van przed aplikacją warstwy ochronnej zajmuje 3,5–5 godzin.

Zabieg ten obejmuje:
– demontaż uchwytów mocujących ładunek,
– demontaż płyt bocznych oraz odseparowanie części przestrzeni, która nie będzie powlekana, poprzez oklejenie folią ochronną
– Odcięcie folii ochronnej od powłoki w pożądanym miejscu granicznym ułatwia stalowa linka odpowiednio oklejona taśmą dwustronną, do której przyklejona jest za pomocą taśmy jednostronnej folia.

Za pomocą specjalnych urządzeń natryskowych pod wysokim ciśnieniem (od 140 do 206 bar) w temperaturze od 70 do 90°C nakładany jest poliuretan, który łączy się ściśle z powlekaną powierzchnią, szczelnie przylegając do każdego jej fragmentu niezależnie od kształtu. Warstwa po aplikacji schnie od 3 do 5 sekund – po tym czasie samochód jest gotowy do oddania. Maksymalne właściwości mechaniczne powłoka osiąga jednak dopiero po 12 godzinach, gdy nastąpi umocnienie jej wewnętrznej mikrostruktury. Warstwy poliuretanowe mogą być aplikowane do dowolnej grubości na danej płaszczyźnie, w zależności od potrzeb. Zazwyczaj warstwa podłogowa (w przypadku vana) ma grubość 2,8–3 mm, natomiast ścian bocznych do wysokości ok. 40 cm – 1,8–2 mm.

{AG}2013-06-24/1{/AG}

Wybrane właściwości i zastosowanie.
Poliuretanowe warstwy ściśle przylegają do takiego podłoża, jak drewno, stal, beton, styropian, aluminium, szkło itd. Warstwa jest natryskiwana, dzięki czemu przyjmuje kształt podłoża i tworzy jednolitą skorupę ochronną, wzmacniając konstrukcję. Powleczona blacha nie ma styczności z wilgocią, dlatego nie zachodzą na niej zjawiska korozji – w odróżnieniu od stosowanych najczęściej plastikowych wkładek lub gumowych mat, pod które dostają się zabrudzenia i wilgoć. Powłoka poliuretanowa to brak łączeń i maksymalna rozciągalność do 90%. Dzięki dużej elastyczności, a przy tym  odpowiedniej gęstości i twardości warstwy nie tylko nie odkształcają się, ale zapewniają wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne – uderzenia, wstrząsy i otarcia. Nie tracą swoich właściwościw zakresie temperatur od –40 do +180°C oraz mają dużą tolerancję na wszelkie zmiany temperatury.

Dzięki właściwościom mechanicznym poliuretanowe powłoki ochronne idealnie nadają się do zabezpieczania powierzchni przed uszkodzeniami powstałymi w wyniku przewożenia ciężkich ładunków o nieregularnych kształtach i w warunkach intensywnej eksploatacji pojazdu. Przyczepy samochodów ciężarowych i ciągników rolniczych są często narażone na kontakt z takim ładunkiem (kamienie, drewno itp.), dlatego wytrzymałość podłoża jest istotnym czynnikiem. Bardzo odporna warstwa ochronna do takiego zastosowania to XS-350, przeznaczona do zastosowania w środowisku o wysokim współczynniku wilgotności.

Natomiast ładownie, podkłady pod urobek górniczy, naczepy na samochody pracujące w kamieniołomach i żwirowiskach są narażone na uszkodzenia mechaniczne spowodowane uderzeniami materiału o dużych gabarytach i ostrych krawędziach. Odpowiedzią na potrzebę wysokiej odporności na uderzenia, ścieranie, zginanie i rozrywanie jest produkt opracowany dla przemysłu wydobywczego i kamieniarskiego – warstwa samopoziomująca CU-400. Z kolei doskonałą żaroodporność i szczelność, chroniąc przed ogniem i dymem, zapewnia warstwa XS-252.

Najczęściej powłoki poliuretanowe w motoryzacji stosowane są jednak do zabezpieczania przestrzeni ładunkowej w pojazdach z nadwoziem typu pick-up lub furgon, a także elementów karoserii wszelkich samochodów eksploatowanych w trudnych warunkach terenowych, gdy ryzyko zabrudzeń, zawilgocenia i związanej z tym korozji oraz otarć i uszkodzeń od gałęzi drzew i uderzeń kamieni jest podwyższone. Powlekane mogą być wówczas zarówno zderzaki, progi, nadkola i ramy, jak i wszystkie inne elementy karoserii – także dla efektu stylistycznego.

Warstwy zapewniają wodoszczelność, dlatego nadają się również do zabezpieczania powierzchni kadłubów, pokładów i burt łodzi i jachtów oraz wielu urządzeń wodno-rekreacyjnych.

{AG}2013-06-24/2{/AG}

Potwierdzone testami.
Testy przeprowadzone przez niezależne Laboratorium Badawcze OCM posiadające certyfikat ISO 17025 (dotyczący wymagań wobec laboratoriów badawczych i wzorcujących) wykazały, że poliuretanowe warstwy ochronne są odporne na wiele czynników chemicznych (m.in. chlor, benzynę, olej napędowy i większość rozpuszczalników stosowanych w gospodarstwie domowym, kwas siarkowy, kwas solny, fosforowy, wodorotlenek potasu itp.).

Ich dodatkową zaletą jest nieszkodliwość dla środowiska naturalnego, zarówno podczas aplikacji, jak i po utwardzeniu. Eksploatowana powłoka nie łuszczy się ani nie pęka, przez co nie powstaje pył. Warstwy mogą mieć kontakt z żywnością, w tym celu poddane zostały testom laboratoryjnym i uzyskały certyfikaty CE i PZH (warstwę przebadano zgodnie z wymaganiami dyrektywy dotyczącej tworzyw sztucznych 2002/72/EC w ściśle określonych warunkach testowych – w ciągu 24 godzin w temperaturze 40°C z zastosowaniem nawodnionych i natłuszczonych symulatorów żywności).

W ofercie firmy również: izolacje i ocieplanie pianką poliuretanową fundamentów, poddaszy, powłoki antykorozyjne

Dane kontaktowe:
Extreme Protection Sp. z.o.o
Cieśle 21G /k Wrocławia
56-400 Oleśnica
www.natryskowe.com

Tel. 513-520-190
office@extremeprotection.pl

Tagi: samochody specjalne, Zabudowa paki, Antykorozja, Zabezpieczenia antykorozyjne, malowanie maski krok po kroku, lakierowanie zderzaka cena, Powłoka maskująca, Powłoki chemoodporne, Powłoki trudnościeralne , Powłoki hydroizolacyjne , Powłoki antykorozyjne , Posadzki poliuretanowe, Poliuretanowe warstwy budownictwo, Poliuretanowe warstwy motoryzacja, Poliuretanowe warstwy przemysł, Poliuretanowe warstwy Polska, Line-X, natryskowe.com