Instalacja systemu Almacoat we wnętrzach pojazdów użytkowych

Instalacja systemu Almacoat we wnętrzach pojazdów użytkowych

26 czerwca 2013 Wyłącz przez puonlineadm

almacoat-poliuretany-w-samochodach-malowanieAlmacoat jest specjalistyczną powłoką antykorozyjną i wygłuszającą o znakomitej odporności na ścieranie do stosowania na podłogi samochodów ciężarowych, naczep oraz pickupów. Almacoat nadaje się do nakładania na powierzchnie metalowe, poliestrowe i drewniane. Materiały Almacoat występują w różnych kolorach oraz wariantach, w zależności od wielkości powierzchni jaką należy zabezpieczyć. System natryskowy w kartridżach 1500 ml znakomicie sprawdza się w przypadku malych powierzchni (pickupy, zabezpieczenia antykorozyjne podwozi) i prac naprawczych. Hydrodynamiczny natrysk polimocznika za pomocą specjalistycznego agregatu zaleca się w przypadku większych powierzchni lub w przypadku natrysku seryjnego.

W celu prawidłowej ochrony przed uszkodzeniami powierzchni zaleca się nakładanie warstwy o grubości 1.5-2.5 mm na powierzchnie poziome w zależności od obciążenia oraz ok 1.0 – 1.5 mm na powierzchnie pionowe. System polimocznikowy Almacoat wytrzymuje obciążenia wywołane przez nacisk kół wózków paletowych, skrzyń, europalet itp.

Uwaga: W czasie natrysku unosi się mgiełka rozpylanego materiału, dlatego przed natryskiem materiałami Almacoat należy dokładnie zabezpieczyć  powierzchnie które nie są przeznaczone do natrysku folią malarską.

Składniki systemu

  • podkład antykorozyjny epoksydowy 2-skladnikowy (grubość ok 100-200 µm) – Almacoat Primer Steel
  • polimocznik natryskiwany maszynowo lub w kartridżach 1500ml (grubość ok 1.0-2.5 mm) Almacoat Protect C i Almacoat Floor

 almacoat - powłoki poliuretanowe na samochodach

Charakterystyka produktów:

Almacoat Floor – materiał do natrysku hydrodynamicznego. Utwardzanie następuje w ciągu kilku sekund. Używany do pokrycia powierzchni poziomych i pionowych

Almacoat Protect C – materiał do natrysku za pomocą pistoletu pneumatycznego. Utwardza się w ciągu 30 sekund. Nadaje się do natrysku na małe powierzchnie poziome i pionowe oraz do napraw uprzednio nałożonego materiału Almacoat

Przygotowanie powierzchni – blachy stalowe:

Przed nałożeniem materiałów Almacoat powierzchnie stalowe należy odtłuścić oraz usunąć z nich rdzę i poprzednie powłoki malarskie. W tym celu powierzchnie należy umyć odpowiednimi do tego celu detergentami w celu odtłuszczenia a następnie spłukać wodą pod wysokim ciśnieniem. Tak oczyszczoną powierzchnię możemy poddać obróbce strumieniowo-ściernej lub ręczno-mechanicznej do SA 21/2 w celu usunięcia śladów rdzy i zgorzeliny. Piaskowanie należy przeprowadzić w terminie bezpośrednio poprzedzającym nałożenie systemu Almacoat. W przypadku powierzchni fabrycznie nowych (lakier fabryczny) usuwanie lakieru nie jest konieczne. Takie powierzchnie należy zmatowić papierem ściernym i odtłuścić rozpuszczalnikiem np. acetonem.

Przygotowanie powierzchni – drewno, plyty OSB:

Zaleca się zeszlifowanie papierem ściernym, nierówności większe niż 0,3 mm (papier scierny typ 120 lub zbliżony). Zaleca się zagruntowanie powierzchni podkładem gruntującym Almacoat Primer PU zwłaszcza w przypadku stosowania natrysku hydrodynamicznego Almacoat Floor.

{AG}2013-06-26/2{/AG}

Powierzchnia nosząca ślady uszkodzeń i korozji została przygotowana za pomocą materiału ściernego i odtłuszczona rozpuszczalnikami. Samochód został przykryty folia i oklejony taśmami w miejscach zakończenia powłoki Almacoat.


Przygotowanie powierzchni – tworzywa sztuczne, laminaty poliestrowe:

Podłoże należy zmatowić dyskiem ściernym o ziarnie 120 (lub zbliżonym) a następnie gruntownie zwilżyć rozpuszczalnikiem odpowiednio dobranym do tworzywa (np poliestry – ksylen). Na tak przygotowana powierzchnia po wyschnięciu rozpuszczalnika można bezpośrednio natryskiwać materiały Almacoat


Nakładanie podkładu Almacoat Primer

2-składnikowy podkład epoksydowy Almacoat Primer Steel można stosować w temperaturze od +5°C do +30°C przy wilgotności względnej do 85%. Bezpośrednio przed gruntowaniem powierzchni należy wymieszać części A i B (mieszać ok. 1 minutę) za pomocą mieszadła malarskiego i wiertarki aż do uzyskania jednorodnej konsystencji. Mieszanina nadaje się do użycia max. do 30 minut w temperaturze 20°C od chwili zmieszania. Po tym czasie podkład nie nadaje się do użytku. Almacoat Primer należy nakładać wałkiem malarskim jednowarstwowo do grubości 100-200 µm (100-200g/m2). Czas schnięcia podkładu wynosi okolo 3-4h w temperaturze 20C. Maksymalny czas do nałożenia powłoki polimocznikowej Almacoat wynosi 24h. Jeżeli zaplanowane prace nie zostaną wykonane w ciągu 24h powierzchnia musi być reaktywowana. Reaktywacja zagruntowanej powierzchni polega na zwilżeniu jej rozpuszczalnikiem typu aceton lub MEK i ponownym nałożeniu warstwy Almacoat Primer Steel.


Nakładanie Almacoat Floor

Powłoka Almacoat Floor jest dostępne w opakowaniach 2x50l i 2x200l. Przed uruchomieniem maszyny natryskowej należy dokładnie wymieszać cześć B (Poly) tak aby uzyskać jednolity kolor cieczy (osadzanie pigmentu w czasie przechowywania jest zjawiskiem normalnym i nie pogarszającym właściwości produktu). Komponenty A i B należy podgrzać do temperatury 20-30C używając systemu recyrkulacji i grzałek maszyny natryskowej. Nastawy natrysku dla produktów Almacoat: ciśnienie 160-180 bar, temperatura składnika A i B 65C – 85C. Operator może dostosowywać nastawy maszyny w podanych granicach w zależności od warunków otoczenia oraz od rodzaju stosowanych dysz.

Nastawy temperatury składnik A i B powinna być taka sama i równa temperaturze ustawionej na wężach natryskowych. Przed rozpoczęciem natrysku należy upewnić się co do parametrów natryskiwanego produktu poprzez próbny natrysk i ocenę szybkości i jakości  utwardzania produktu. Do nakładania powłok zaleca sie zespół 2-3 osobowy w tym jednej osoby kontrolującej wskazania maszyny podczas natrysku (ciśnienia robocze A i B) oraz poziom składników A i B w beczce. Nie należy prowadzić natrysku do zupełnego wyczerpania składników w beczkach! Podczas obsługi maszyny i manipulacji z pistoletem natryskowym należy stosować sie do zaleceń producenta maszyny.

Zaleca sie natryskiwanie produktu w sposób krzyżowy tzn. góra-dół, prawo-lewo w celu uzyskania jednolitej grubości na całej powierzchni. Podczas nakładania powłok powstaje „mgiełką” rozpylonego produktu która może osiadać na przedmiotach powodując trudne do usunięcia zabrudzenia. Dlatego tez należy zabezpieczyć narażone powierzchnie w bezpośrednim sąsiedztwie wykonywanych prac. Maksymalny czas w którym można natryskiwać kolejną warstwę Almacoat Floor na warstwę nałożoną uprzednio wynosi 6h. Natrysk kolejnych warstw Almacoat w czasie powyżej 6 h może skutkować gorszą przyczepnością każdej kolejnej warstwy Po przekroczeniu tego czasu należy powierzchnie zwilżyć rozpuszczalnikiem (aceton) i/lub przygotować powierzchnie dyskiem ściernym w celu uzyskania lepszej przyczepności..

{AG}2013-06-26/3{/AG}

Nałożono ok 1 mm Almacoat Protect. Po około 1-2 min można chodzić już po natryśniętej powłoce bez obawy uszkodzenia jej.


Nakładanie Almacoat Protect C

Almacoat Protect C jest dostępny w 2-składnikowych kartridżach 1500 ml z dołączonym mikserem statycznym. Produkt jest natryskiwany za pomocą pneumatycznego pistoletu natryskowego w strumieniu sprężonego powietrza. Aby rozpocząć natryskiwanie Almacoat Protect C należy w pozycji pionowej odkręcić nakrętkę zabezpieczającą i nakręcić mikser statyczny. Od tego momentu kartridż nalezy trzymać w pozycji pionowej ze względu na możliwość niekontrolowanego zmieszania składników A i B w mikserze. Kartridż należy umieścić w pistolecie a na jego końcówkę nałożyć przewód doprowadzający sprężone powietrze. Uwaga: pierwsza partia wypływającego materiału aż do uzyskania niezmiennej barwy (ok. 2 sekund) powinna być odrzucona z powodu zaburzonego stosunku utwardzacz-żywica. Natrysk należy kontynuować aż do wyczerpania składników w kartridżu. Minimalna temperatura składników A i B podczas natrysku wynosi 15C.

Za pomocą jednego kartridża można natrysnąć 1m2 przy grubości warstwy około 1.5mm (wydajność teoretyczna).

Do zabezpieczania powierzchni w bezpośredniej bliskości z powierzchnia natryskiwaną zaleca się stosowanie samoprzylepnej taśmy ochronnej zbrojonej (TESA). Obszar który bezpośrednio przylega do taśmy ochronnej należy natryskiwać na samym końcu wykonywanych prac. Po natryśnięciu ostatniej warstwy w ciągu 15 min należy ściągnąć taśmę wraz z powłoką Almacoat odrywając delikatnie brzegi powłoki. Powłoka uzyskuje wytrzymałość wystarczającą do normalnego użytkowania po 24h.


Przykładowa renowacja skrzyni ładunkowej pick-up’a

Powierzchnia nosząca ślady uszkodzeń i korozji została przygotowana za pomocą materiału ściernego i odtłuszczona rozpuszczalnikami. Samochód został przykryty folia i oklejony taśmami w miejscach zakończenia powłoki Almacoat.

Nałożono ok 1 mm Almacoat Protect. Po około 1-2 min można chodzić już po natryśniętej powłoce bez obawy uszkodzenia jej.

Zakończenie powłoki Almacoat w miejscach gdzie zachodzi ona na taśmę ochronną należy wykonać na samym końcu prac natryskowych. Taśmę ochronna należy ściągnąć jak najszybciej w ciągu max 15 min od natryśnięcia aby uzyskać estetyczna linię graniczna. Najlepszy efekt uzyskuje się nakładając w tych właśnie miejscach cieńszą warstwę Almacoat (<1 mm).

{AG}2013-06-26/4{/AG}

Zakończenie powłoki Almacoat w miejscach gdzie zachodzi ona na taśmę ochronną należy wykonać na samym końcu prac natryskowych. Taśmę ochronna należy ściągnąć jak najszybciej w ciągu max 15 min od natryśnięcia aby uzyskać estetyczna linię graniczna. Najlepszy efekt uzyskuje się nakładając w tych właśnie miejscach cieńszą warstwę Almacoat (<1 mm).

Tagi: Hydroizolacja, Elastomer, Izolacje natryskowe,Polimocznik, Polyurea, Powłoki natryskowe, Alma-color, almacoat floor,