Rewitalizacja promu z zastosowaniem piany poliuretanowej

Rewitalizacja promu z zastosowaniem piany poliuretanowej

25 sierpnia 2014 Wyłącz przez puonlineadm

piana-poliuretanowa-aplikacja-na-statekPrzez ostatnie dwa lata branża izolacji natryskowych PU w Polsce dokonała olbrzymiego przeskoku, zarówno w zakresie ilości powstałych firm, jak również w powierzchni metrów kwadratowych wykonanych realizacji. Wszystko wskazuje na to, że o ile wykonawcy izolacji będą pracować zgodnie ze sztuką, branża będzie stopniowo wypierać klasyczne formy izolacji z projektów architektów, oraz zdobywać coraz to nowe zastosowania.

Przyszedł więc czas, aby nieco rozszerzyć horyzont myślenia o pianie poliuretanowej. Ma ona swoje zastosowanie nie tylko jako izolacja na poddaszu, dachu, fundamentach, czy pod ogrzewanie podłogowe. W tym artykule pragniemy przedstawić możliwość stosowania najlepszego obecnie medium izolacyjnego na rynku, którym jest piana PUR jako sposób uszczelniania obiektów pływających (statki, jachty, rowerki wodne, etc.) na przykładzie rewitalizacji 135-letniego promu.

Każdy statek podobnie jak samochód ma swoją żywotność. O ile w samochodzie zwracamy uwagę na zawieszenie, hamulce czy układ napędowy, o tyle w obiektach pływających najważniejsza jest szczelność i napęd. Z upływem lat na kadłubie pojawiają się uszkodzenia wywołane długotrwałym kontaktem z zasoloną wodą,  oraz oddziaływaniem warunków atmosferycznych. Dlatego oprócz drobnych napraw, wymagana jest również okresowa konserwacja . W przeciwnym wypadku statek zostaje wycofany z użytku, zostaje zatopiony stając się rajem dla płetwonurków, lub ponownie wykorzystany (wymiana zdegradowanych elementów). Tak też się stało w przypadku jednostki S.S. Vallejo, która był już praktycznie przeznaczona do wycofania z eksploatacji.

123 metrowy s.s. Vallejo pływał po wodach Oceanu Spokojnego od 1879 roku. Został zbudowany w Portland, a następnie trafił do Zatoki San Francisco. W 1947 roku został zakotwiczony i nabrał charakteru „pływającego dzieła sztuki”, na którym spotykali się słynni artyści m.in. Allen Ginsberg, czy Timothy Leary. Ostatecznie został zakotwiczony w Sausalito (Kalifornia) gdzie z roku na rok stawał się wrakiem, i nikt nie potrafił zatrzymać tego procesu, aż do niedawna kiedy to pojawił się prywatny inwestor, który zakupił statek. Następnie skontaktował się z międzynarodową firmą świadczącą usługi reperacji i recyklingu statków morskich, która towarzyszyła w reperacji statku.

Całość prac została poprzedzona konsultacjami z operatorami natrysku, aby całość prowadzonych prac była przede wszystkim bezpieczna i nie zagrażała pracownikom, a także samej konstrukcji.
Jako, że niemożliwym było dokonanie standardowej naprawy kadłuba poprzez zadokowanie statku na lądzie (konstrukcja zawaliłaby się pod własnym ciężarem) trzeba było znaleźć inny sposób. Aby rewitalizacja mogła być wykonana należało rozpołowić kadłub. Aby żaden z elementów nie został zniszczony, aplikowano pianę poliuretanową zamknięto komórkową od środka, która miała za zadanie wzmocnić konstrukcję bez dodatkowego obciążania.

Ekipa natryskowa składająca się z czterech mężczyzn, przez 4 dni natryskiwała pianę PUR na olbrzymiej powierzchni 123 metrowego statku. W tej realizacji zastosowano reaktor Graco E30 oraz głowice natryskowe typu Fusion AP. W trakcie aplikacji zastosowano wszelkie normy bezpieczeństwa i higieny pracy: kombinezony ochronne, rękawice, maski pełno-twarzowe 3M serii 7500 z filtrami 5201. Dodatkowo miejsce aplikacji zostało na wszelki wypadek wyposażone w substancje odkażające, a także mierniki wilgoci, wiatru.

Trudności z którymi należało zmierzyć się podczas aplikacji to: zmienna temperatura podłoża, pochyła powierzchnia, aplikacja w towarzystwie wody. To wszystko jednak nie zaburzyło procesu nakładania warstw, i nie zakłóciło adhezji (przyczepności do podłoża). Piana została tryśnięta w grubości od 2,5 do 3 cali (6,3 – 7,2 cm), a całkowite zużycie wyniosło 18 pełnych zestawów.

Po wykonanej aplikacji przód kadłuba został odpowiednio zabezpieczony poprzez poduszki wspierające utrzymanie na powierzchni wody, i przetransportowany do naprawy w Sausalito. Wykonawcy realizacji zaznaczyli również, że zastosowanie piany poliuretanowej nie wymagało dodatkowego zabezpieczenia powierzchni kadłuba farbami antykorozyjnymi co znacznie zmniejszyło koszty operacji. Międzynarodowa firma świadcząca usługi reperacji i recyklingu statków morskich zdecydowała się na rozwiązanie z zastosowaniem poliuretanu, ponieważ obiekty poruszające się po wodzie w których blisko czterdzieści lat temu zastosowano  PU, dziś wyglądają jak pierwszego dnia.

„Procedura naprawy kadłuba z zastosowaniem stali nierdzewnej pozwoliła na dalsze użytkowanie, a zaraz zachowała historyczne linie statku.”

Na podstawie: J. Sagarbarria, SprayFoam may/june 2014, s. 32-37; oraz www.wedgeroofing.com.

Piana poliuretanowa jest jedynym produktem, który zapewnia wymaganą wyporność niezbędną w środowisku morskim. Dodatkowo chroni przed korozją elementów spowodowaną kontaktem zarówno z wodami słodkimi jak i słonymi. Prawidłowo zaaplikowana piana stanowi szczelną barierę przed wiatrem, wodą, i co najważniejsze odporna jest na skrajnie wysokie i niskie temperatury. Najczęściej stosowana jest jako medium izolacyjne przed wodą, oraz jako produkt poprawiający wytrzymałość konstrukcji. Najczęstsze zastosowania: kabiny, pontony, maszynownie, barki, pojazdy desantowe.

{AG}2014-08-25/galeria{/AG}