Gdzie można spotkać piankę poliuretanową na wakacjach?

26 lipca 2013 Wyłącz przez puonlineadm

Dzięki zastosowaniu pianki cząsteczkowej E-por ®, skutery wodne WaveRunner marki Yamaha spełniają wymogi standardu ISO 13590 w zakresie masy i wyporności. Materiał E-por montowany jest przez japońskiego producenta w przedniej części korpusu oraz po bokach modelu VX700S. Zapewnia to odpowiednią wyporność skuterów PWC (z ang. personal water craft) ze względu na niską gęstość materiału.

Masa całkowita modelu VX700S obejmuje głównie silnik, napęd, zbiornik, kadłub i pokład mieszczący trzy osoby. Aby zachować odpowiednią pływalność, skuter wodny musi mieć stabilną strukturę, która zapewni wysoką wyporność. Tworzywo E-por doskonale sprawdza się jako struktura pływająca dzięki dobrym właściwościom i niskiej gęstości. Model VX700S  o masie całkowitej wynoszącej 240 kilogramów, jest najlżejszym trzymiejscowym skuterem PWC jaki kiedykolwiek zbudowano. Pomimo proporcjonalnie dużej objętości całkowitej, wszystkie elementy wykonane z tworzywa E-por ważą zaledwie 3,3 kg. Ponadto materiał E-por, podobnie jak EPS (spieniony polistyren), jest łatwy w obróbce w zakresie gęstości i kształtu, dzięki czemu elementy formowane można optymalnie dopasować do obudowy.

Właściwa pływalność dzięki E-por ®.
Hiromi Ishizaka, account manager japońskiego producenta elementów formowanych firmy Astec Corporation wraz z partnerem biznesowym Sano Enterprises doradzał korporacji Yamaha Motor na polu doboru materiału: „Interpolimer BASF oferuje nam i naszym klientom ciekawą alternatywę dla innych pianek, E-por zachwyca ze względu na jego dobre właściwości”. Minimalny stopień chłonności wody, odporność na pękanie oraz wysoka odporność chemiczna pianki cząsteczkowej BASF odgrywały najważniejszą rolę w procesie doboru. Dzięki tym cechom, E-por wpływa także na poprawę sztywności kadłuba. Keijiro Ikeda, dyrektor działu pojazdów wodnych Yamaha Motors’ wyjaśnia: „Pianka znajduje zastosowanie w skuterach WaveRunner i spełnia wszystkie wymogi techniczne.”

Nie tylko rekreacja.
Skutery PWC posiadają kadłub wykonany  z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym i występują w różnych wariantach – od wersji użytkowanych na stojąco (przeznaczonych dla jednego użytkownika), aż po wersje z siedziskiem z możliwością przetransportowania do czterech osób. Pojazdy te są postrzegane głównie w charakterze rekreacyjnym, często można je dostrzec w pobliżu kurortów morskich, gdzie turyści uprawiający sporty wodne mogą wypożyczyć skutery. Środki transportu PWC są jednak często wykorzystywane jako szybkie oraz zwinne pojazdy ratunkowe i patrolowe użytkowane przez policję, straż pożarną i służby ratownicze.

Najpopularniejszym rynkiem dla skuterów PWC jest USA, gdzie w chwili obecnej zarejestrowanych jest około 1.2 mln pojazdów. Model „WaveRunner” produkowany jest przez firmę  Yamaha Motor od 1986 roku. W owym czasie koncern był pierwszym producentem , który wprowadził na rynek model z siedziskiem. Tutaj japońska firma opiera się na wieloletnim doświadczeniu w produkcji łodzi, silników do pojazdów wodnych i motocykli.

Pianka rozszerzalna.
Tworzywo E-por jest spienionym interpolimerem opartym na złożonej formule różnych polimerów, które oddziałują ze sobą, a także ze środkiem spieniającym. Jest odporną na pękanie pianką cząsteczkową, która jest również wysoce odporna na rozpuszczalniki. Wyjątkowo mocna i elastyczna pianka może być przechowywana, przetwarzana i poddawana recyklingowi w ten sam sposób jak tradycyjny Styropor.

Więcej informacji pod adresem internetowym: www.E-por.de

Zdjęcia do prasy dostępne są pod adresem: www.basf.com/pressphoto-database, słowo kluczowe „Plastics”. Tekst wraz ze zdjęciami dostępny będzie wkrótce w archiwum prasowym działu Plastics  firmy BASF pod adresem www.basf.de/plastics/pressreleases.

O firmie Yamaha Motor.
Yamaha Motor Co, Ltd. jest 100% spółką córką Yamaha Corporation z siedzibą w Iwata, Japonia. Koncern istnieje od 1887 roku i jest jednym z najważniejszych na świecie producentów instrumentów muzycznych oraz sprzętu hi-fi. Firma Yamaha Motor została założona w 1955 roku. Dzisiaj jest jednym z największych producentów motocykli na świecie, zatrudniającym ponad 50 000 pracowników. Firma nie ogranicza się wyłącznie do produkcji motocykli, ale bierze udział również w wielu imprezach wyścigowych. Poza motocyklami, pojazdy wodne stanowią najważniejszą kategorię w ofercie produktów Yamaha Motor. Firma produkuje nie tylko skutery Waverunner,  ale także pontony i silniki do łodzi o wielu rozmiarach i mocach.

www.yamaha-motor.com

O firmie Astec Corporation.
Astec Corporation jest jednym z wiodących producentów elementów formowanych EPS na terenie Japonii, stanowi część koncernu Astec Holdings, Ltd. z  śiedzibą w Nagoya, Japonia. Firma została założona w 1961 roku pod pierwotną nazwą Showa Kagaku Kogyo. Nazwa została zmieniona w 1993 roku. Astec Holdings składa się z ośmiu przedsiębiorstw należących do grupy, które zajmują się głównie produkcją elementów formowanych EPS, recyklingiem EPS, działalnością R&D, handlem i budownictwem, zatrudniając przy tym ponad 300 pracowników. Firma jest zaangażowana na wielu polach z biznesem związanym z EPS.

www.astecholdings.co.jp/

O firmie BASF.

BASF – The Chemical Company jest wiodącą firmą chemiczną na świecie. Firma BASF oferuje szeroki asortyment produktów: od chemikaliów, tworzyw sztucznych, produktów poprawiających wydajność i środków ochrony roślin po ropę naftową i gaz. Łączymy sukces ekonomiczny ze społeczną odpowiedzialnością biznesu i ochroną środowiska. Dzięki osiągnięciom naukowym i innowacjom w niemal wszystkich gałęziach przemysłu, dajemy naszym klientom możliwość zaspokojenia aktualnych i przyszłych potrzeb społecznych. Nasze produkty i rozwiązania systemowe przyczyniają się do ochrony zasobów naturalnych, zapewnienia zdrowej żywności i poprawy jakości życia. Nasz wkład podsumowuje wspólny korporacyjny cel: tworzymy chemię dla zrównoważonej przyszłości. W roku 2012 BASF odnotowała sprzedaż na poziomie około 72,1 mld euro i pod koniec roku zatrudniała ponad 110,000 pracowników. Akcje BASF notowane są na giełdach papierów wartościowych we Frankfurcie (BAS), Londynie (BFA) i Zurychu (AN).

Źródło:
http://www.basf.pl/ecp1/Poland/pl/content/News_Information_Center/Press/Press_releases/2013-07-16